Young Adults of St Francis

March 20, 2014

Posted on: March 25, 2014

DIGGING THE GRAND CANYON

 
“Between you and us there is fixed a great abyss…” —Luke 16:26
 
Note that the rich man’s dialogue with Father Abraham shows that he knew Lazarus by name (see Lk 16:24). This indicates that the rich man (traditionally called ‘Dives’) likely knew the poor man lying at his very door.

Twice Dives asks Father Abraham to dispatch Lazarus to perform tasks that a servant boy would typically perform (Lk 16:24, 27). Possibly Dives regarded Lazarus as no more than a servant. Perhaps Dives occasionally sent Lazarus to run errands for him. If that is the case, he certainly took advantage of Lazarus as an occasional “worker,” but one without “health care” benefits. Eventually Lazarus stopped being healthy enough to be useful to Dives. At that point, the dogs paid more attention to Lazarus than did Dives.

“More tortuous than all else is the human heart” (Jer 17:9). We men and women can become so hardened of heart that we think only of our needs and not of the needs of others. Is there anyone in our lives to whom we only pay heed if they can be of assistance to us? The great chasm separating Dives from Lazarus in Jesus’ parable did not just appear in the afterlife (Lk 16:26); Dives dug that abyss each day that he disregarded his fellow human beings during his lifetime. Though Lazarus lay at Dives’ door, it was as though he was on the other side of the Grand Canyon. “If today you hear His voice, harden not your hearts” (see Heb 3:7, 15).

 
Prayer: Jesus, open my eyes to see all the times when I fail to pay attention to the needy and therefore to You (Mt 25:41-45). “May charity be the root and foundation” of my life (Eph 3:17).
Promise: “Blessed is the man who trusts in the Lord, whose hope is the Lord.” —Jer 17:7
Praise: Sharon obeyed God’s call to hand out pro-life literature in front of an abortion chamber near a high school. Hundreds of young people have listened to her loving message of life.
 
Rescript: In accord with the Code of Canon Law, I hereby grant my permission to publish One Bread, One Body covering the period from February 1, 2014 through March 31, 2014.
†Most Reverend Joseph R. Binzer, Auxiliary Bishop, Vicar General of the Archdiocese of Cincinnati, August 8, 2013.

The rescript is a declaration that a book or pamphlet is considered to be free of doctrinal or moral error. It is not implied that those who have granted ecclesial permission agree with the contents, opinions, or statements expressed.

EXCAVACIÓN DEL GRAN CAÑÓN

 
“Además, entre ustedes y nosotros se abre un gran abismo” (Lucas 16:26).
 
Tenga en cuenta que el diálogo del rico con el padre Abraham demuestra que él conocía a Lázaro por su nombre (cf. Lc 16:24). Esto indica que el hombre rico probablemente conoció al pobre hombre que yacía en su misma puerta.

Dos veces, el hombre rico, pide a Padre Abraham que envié a Lázaro a realizar tareas que un sirviente suele realizar (Lc 16:24, 27). Posiblemente el hombre rico consideraba a Lázaro como nada más que un sirviente. Quizás el hombre rico ocasionalmente enviaba a Lázaro a hacer recados para él. Si ese es el caso, sin duda se aprovechó de Lázaro como un “trabajador” ocasional, pero sin beneficios de “atención médica”. Finalmente la salud de Lázaro empeoró, por lo que perdió su utilidad para el hombre rico. En ese momento, los perros prestaron más atención a Lázaro que la que le presto al hombre rico.

“Nada más tortuoso que el corazón humano” (Jer 17:9). Nosotros, los hombres y las mujeres podemos llegar a ser tan endurecidos de corazón que sólo pensamos en nuestras necesidades y no en las necesidades de los demás. ¿Hay alguien en nuestras vidas a quien prestamos atención sólo si pueden servirnos para algo? El gran abismo que separa al hombre rico de Lázaro en la parábola de Jesús no solo aparece en la otra vida (Lc 16:26); el hombre rico cavó ese abismo cada día que hizo caso omiso de sus semejantes durante su vida. Aunque Lázaro estaba en la puerta del hombre rico, era como si estuviera en el otro lado de un gran abismo. “Si hoy escuchan su voz, no endurezcan su corazón” (Heb. 3:7, 15).

 
Oración: Jesús, abre mis ojos para ver todos los momentos cuando no presté atención a los más necesitados y por lo tanto a ti (Mt. 25:41-45). Que la caridad sea la raíz y el fundamento de mi vida (Ef 3:17).
Promesa: “¡Bendito el hombre que confía en el Señor y en él tiene puesta su confianza!” (Jer 17:7).
Alabanza: Sharon obedeció el llamado de Dios para repartir literatura pro-vida frente a una cámara de aborto cerca de una escuela secundaria. Cientos de jóvenes han escuchado su mensaje de amor de la vida.
 
Rescripto: Según el Código de Derecho Canónico, se otorga el Imprimátur (permiso de publicar) a Un Pan, Un Cuerpo por el periodo desde 1 de febrero de 2014 hasta 31 de marzo de 2014 incluso.
†Reverendísimo Joseph R. Binzer, Obispo auxiliar y Vicario general de la Arquidiócesis de Cincinnati, 8 de augusto de 2013.

El Imprimátur (permiso de publicar) es una declaración que un libro o folleto se considera libre de error doctrinal o moral. No implica acuerdo con contenido, opiniones o afirmaciones expresadas en el mismo.
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